tisdag, mars 23, 2010

Fläskfilégryta med röd curry och paprika


Här kommer ett enkelt recept som går snabbt att göra. Grytan tar 15min och riset 10min av den tiden...Det blir mycket smak i en och samma portion, lite fast food asian style! Själv unnade jag mig inte färsk koriande rför 19,90kr krukan men gör det om du kan...! Denna gång blev det dessutom all in one burkgrönsaker...men det funkade bra i denna rätt tycker jag. Skall komma ihåg den till sommarens matlagning i båten!

Ingredienser till 4 personer:
600g Fläskfilé
3msk Smör, osaltat
½st Gul lök, finhackad
4msk Röd currypasta
3dl Kokosmjölk
3dl Wokgrönsaker (ja,det blev på burk denna gång)
Alternativt tar du färsk röd & grön paprika, strimlade sockerärtor, minimajs och vattenkastanjer
½st Lime, saften av
Lite salt från kvarn
Några droppar Tabasco
3dl Jasminris
6dl Vatten
½tsk Salt
2tsk Maizena majsmjöl utrört i 2tsk vatten
Färsk koriander

Såhär kan man göra:
1. Skiva fläskfilén i tunna skivor, bryn i smöret.
2. Tillsätt den hackade löken och currypastan, svetta runt.
3. Häll över kokosmjölken och låt smuputtra i ca 10min.
4. Tillsätt grönsakerna, häll över limejuicen och några droppar Tabasco. Smaka av med lite salt från kvarn.
5. Vid behov reder du av grytan med lite majsmjöl.
6. Om du har...riv gärna över lite färsk koriander.
7. Först av allt...sätt gärna på riset...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar