onsdag, september 08, 2010

Fisk- & skaldjurssoppa på Arlanda

Frågan är vad man skall äta om man blir sittandes på Arlanda flygplats? Känns lite som i en reklamfilm eftersom jag kommer inflygandes med ett plan och min sambo med ett annat...Får man då två timmars mellanskillnad och är hungrig så står man ju inför ett antal överprisade val. Skall man betala 50-100 eller 200 spänn? Efter att vandrar runt Sky City för att välja den bästa strategin valde jag 200kr strategin. Resonemanget gick att antigen kan man sitta mitt i smeten av stressiga människor på en pinnstol och trycka i sig en plastad sandwich eller sallad. Alternativt hetsäta en pizza eller faktiskt vara så smart att man slinker upp en våning till hotellet som ligger i samma byggnad. Helt plösligt så får man en lugn oas med utsikt över flygplatsen och dessutom vällagad mat av den bättre skolan. Fisksoppan var riktigt god men kanske en aning överbetonad på lax, var det överhuvudtaget någon annan fisk i frågar jag mig i efterhand. Men dagens tips blir helt enkelt att smita upp en trappa till en mycket lugnare oas hos Stockholms Fisk som ligger intill Radisson hotellet i Sky city. Man känner sig som en ny människa efter att svalt denna soppa och dessutom fått en lugn stund till övers...

Vill du göra en något liknade soppa hemma på enklaste sätt rekommenderar jag att tärna ner gårdagens kokta potatis i en kastrull, köpa en förpackning färdig och slät, soppa som numera finns i kyldisken, skär ner några kuber fryst eller färsk lax och vänd ner en burk med avrunna musslor. Spicy till soppan med lite paprika och strimlade soltorkade tomater och toppa med lite kryddgrönt så är du hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar