lördag, juni 12, 2010

Grillad marulk med rostad färskpotatis, parmesanaioli och fikonbalsamicosirap

Marulk, när du vill unna dig gott! Well för 399kr/kg en fredagseftermiddag betingar det samma kilopris som svensk oxfilé, men det är värt det flera gånger om! Det blir alltid en liten dyrare shopping om man själv springer in medan lillgrabben och Anna sitter och äter i bilen!!!
Dessutom sprang jag över en nyhet: balsamicosirap smaksatt med fikon, ohyggligt gott som vi avnjöt till en god getostbrié på rosamarinkex till dessert.
Till marulken blev det lite rostad färskpotatis med en typ av aioli som jag smaksatte med parmesanost....en lyckad kväll helt enkelt...dock bestämde lillgrabben att vi skulle äta i skift ikväll......pust!!!

Ingredienser till 2 personer:
350g Marulk i bit
3msk Olivolja
Havssalt

Parmesanaioli:
2st Äggulor
2tsk Vittvinsvinäger
1,5dl Rapsolja
0,5dl Parmesanost, riven
2st Vitlöksklyftor
Tabasco, några droppar
Cayennepeppar, en knivsudd
Citronrasp...lite, lite
Salt & svartpeppar från kvarn
4msk Dill, finskuren

Gott till:
8st Små färskpotatisar
3msk Rapsolja
1tsk Rosmarin, mortlad
Habssalt
Svartpeppar
2st Cocktailtomatkvistar
100g Haricotes vertes
2st Citronklyftor
(Balsamicosirap med fikon...överkurs!)
Färsk dill

Såhär kan man göra:
1. Skrubba färskpotatisen och vänd runt med olivoljan och kryddorna, ugnsbaka i en form tillsammans med tomaterna i ca 175g varm ugn i ca 30min eller till potatisen är klar.
2. Aiolin: Vispa upp äggulorna med vinägern till ett gult fastare skum, droppa i oljan droppvis, senare i en tunn stråle under ständig omrörning till en fast "majo". Tillsätt sedan alla andra ingredienser, smaka dig fram.
3. Filéa fisken till 2st kotletter, vänd runt i oljan och salta. Grilla i en grillpanna ca 3min på vardera sida tills fisken är fast och klar i köttet. Se till så att pannan är ordentligt varm när du börjar, jag var lite för snabb så jag fick inte till några bra grillränder!
4. Koka haricotes verten i saltat vatten i ca 1 min.
5. Servera alla tillbehören på varma tallrikar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar