fredag, april 24, 2009

Getost & salamipizza

Ikväll blev det en riktig god hemlagad fredagspizza, du kan självklart fylla den med vad du vill men konsten med en bra deg ligger i att bearbeta den ganska länge tills den blir riktigt elastiskt vilket tar ca 15min för hand. Viktigt för att degen skall bubbla upp i kanterna och få en fin färg är att tillsätta ordentligt med en god olivolja...om inte minst för käsnlans skull...

Ingredienser för en stor pizza på en plåt:
Deg:
2,5dl Vatten
5dl Vetemjöl special
4msk Olivolja
0,5tsk Salt

Fyllning:
2dl Tomatsås med Chili och Vitlök, (unna dig en färdigköpt)
200g Getost, smulad
1dl Inlagd röd paprika, skurn i grövre bitar
8st Skivor Italiensk Milanosalami
1st Rödlök, skivad
Lite goda oliver
0,5tsk Oregano
Ruccolasallad
Svartpeppar
Olivolja & Balsamicovinäger till serveringen

Såhär kan man göra:
1. Smula ner jästen i en bunke, lös upp den med kallt vatten, arbeta sedan in mjölet, olivoljan och sist saltet, arbeta tills degen är elastisk vilket tar ca 15min...
2. Låt degen vila i rumstemperatur ca 30min.
3. Pudra ut mjöl på ett bakbord, kavla försiktigt ut degen tunt. Lyft över den på en plåt som är smord med olivolja och lite pudrad mjöl.
4. Dressa pizzan med tomatsåsen tunt och smula över getosten, obs! använd inga kanter för de blir lite sega. Strö ut resterande ingredienser.
5. Grädda pizzan i ca 10-15min tills botten är gräddad mitt i ugnen på ca 225g.
6. Strö över lite ruccola och om du vll rippla lite olivolja och balsamicovinäger över.
Några varm med pepparkvarnen kan du också unna dig även om ruccolan kan vara stark...smaka dig fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar