söndag, september 18, 2011

Solbackens äppelkaka med mandel, romrussin, saffran & kanel

Det regnar ute så vi kröner dagen med att baka en gyllene saffransäppelkaka kryddad med mandel, rom och kanel idag. Faktiskt så firar vi låtsasfödelsedag: så grattis till min älskling, (som fyller år mitt i veckan). Hoppas kakan kommer att smaka...

Ingredienser till en kaka a 10-12 bitar:
1/2pkt saffran a 0,5g +1tsk Strösocker
125g Smör
3st Ekologiska ägg
1,5dl Strösocker
3dl Vetemjöl, rågade mått
2tsk Bakpulver, rågade mått
125g Mandelmassa, riven
1dl Russin + 2msk mörk rom
1dl Ströbröd + 2msk till formen
Till toppingen:
3st Åkeröäpplen...eller annan sort
0,5dl Strösocker
1msk Kanel
Vaniljyoghurt:
2dl Meze yoghurt, 10%
1,5msk Vaniljsocker
ev. lite raspat citronzest

Såhär kan man göra:
1. Använd en springform med 24cm i diameter, smöra och klä med ströbröd.
2. Lägg russinen i romen och låt dra.
3. Stöt försiktigt saffranen med 1tsk strösocker så smakerna lyfter.
4. Smält smöret.
5. Vispa äggen och strösockret vitt och luftigt.
6. Sikta ner vetemjölet och bakpulvret, rör ner den fint rivna mandelmassan.
7. Tillsätt det smälta avsvalnade smöret, rör runt med tex en slickepott.
8. Vänd ner romrussinen och saffranet.
9. Skala och kärna ur äpplena, blanda med socker och kanel, (och ev. lite mer rom...)
10. Tryck ner äpplena tätt tillsammans i formen.
11. Grädda av i 175g ugnsvärme i ca 45min, känn med en provsticka att den är torr.
12. Servera med en klick Vaniljyoghurt eller glass...

Ps: Då jag bakar av i varmluftsugn så sänker jag värmen till ca 155-160g de sista 20min när kakan redan har fått en fin färg. Bakar du utan varmluft kan du troligen köra på samma värme hela tiden...prova dig fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar