onsdag, juli 07, 2010

Gravad lax med vittvinsgräddslungad pasta, kronärtskocksfärskost

Högsommartemperatur ute, då passar alltid lite gravad lax. Denna gång utan trotjänaren stuvad potatis, idag blev det gräddkokt pasta med lite gräslök. Och skall man vara modemässigt korrekt så skall det kanske vara Ramslök från Gotland. Varenda recept man läser just nu innehåller just Ramslök...Men apropå närodlat så föredrar jag nog den egenodlade gräslöken från ifjol (som kom åter i landet) även om den är väldigt mild i smaken nu år två....

Ingredienser till 2 personer:
300g Grav lax
3dl Pasta
2msk Smör, osaltat
1/2st Gul lök, finhackad
1dl Vitt vin
1dl Fiskfond (vatten + flytande koncentrat)
1,5dl Grädde
3msk Gräslök, finskuren
1msk Citronsaft
Havssalt & vitppar från kvarn

Kronärtskocksfärskost:
1dl Färskost, (färdigköpt)
2st Inlagda kronärtskocksbottnar
2msk Olivolja
Havssalt
1krm Cayennepeppar

Såhär kan man göra:
1. Fräs löken i smöret, tillsätt det vita vinet, låt reducera ner till 2/3-delar.
2. Tillsätt fiskfonden och grädden, låt reducera ner till 2/3-delar.
3. Rör ut lite maizena i lite vatten, blanda ner i såsen. Låt koka upp.
4. Krydda med citronsaft, gräslök, havssalt & vitpeppar.
5. Koka pastan i rikligt med saltat vatten, enligt ansvisningarna på förpackningen.
6. Blanda den kokta avrunna pastan med såsen, låt koka upp och ihop.
7. Servera med den gravade laxen, citronklyfta och kanske lite tomatsallad.
8. Färskosten: Mixa alla ingredienser utom osten till en slät massa, blanda ihop med osten. Servera på en liten bit bröd.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Har du provat portlak, jag sådde ute i kruka och det blev jättekraftiga och fina och inga odjur går på dom, däremot sådde jag ruccola och dom blev till slut fulla med små vita flygare. Jag rekommenderar portlak och den är ju också väldigt nyttig, E-vitamin tror jag.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Ja Portlak är ju en gammal växt som förekom redan på medeltiden sägs det! Portlak är rik på E-vitamin och också Omega 3 fettsyror. Lätt syrliga och användningsområde ungefär som spenat skulle jag vilja säga...Men jag odlar den inte nu...bra tips till nästa år!

    Hälsningar
    //Manfred

    SvaraRadera