lördag, januari 10, 2009

Key Lime & Orange pie med maräng


Här kommer en New York klassiker som passar perfekt som en avslutning på en lördagsmiddag...och får du något bit över till trots så är eftermiddagsfikat på söndagen fixat.

Tillagningstid:
20min+45min gräddning+20min gräddning med maräng

Ingredienser till 1 paj, cirka 12 bitar, (eller 6-8 New York stora bitar)
Till pajskalet:
200g Digestivekex, (14-16st)
2 msk Strösocker
125g Smält smör

Fyllning:
8st Äggulor
ca 800g Sötad kondenserad mjölk
1½dl Limesaft, pressad
½dl Apelsinsaft, pressad

Maräng:
4-5 Äggvitor
2 dl Strösocker

Garnering:
Lite apelsinfiler, servera gärna en liten klick vaniljyoughurt till.
Dekorera gärna med citronmeliss.

Görsåhär:
1. Mixa digestivekexen i en matbredare, tillsätt sockret och det smälta smöret.
2. Bred ut degen i en 24cm pajform med löstagbara kanter.
3. Grädda pajbotten i ca 5-7min i 200g ugn.
4. Separera äggulorna från äggvitan.
5. Vänd försiktigt runt äggulorna med den kondenserade och sötade mjölken samt lime och apelsinsaften.
6. Häll ner smeten i pajskalet och grädda ca 40min i 150g varm ugn.
7. Vispa äggvitorna med sockret. Marängen är klar när du törs hålla bunken med marängen ovanför Ditt eget huvud. Om den trillar ner vet du att den är för lös! Då får du börja om från början...:)
8. Grädda marängen långt ner i ugnen på ca 160g temperatur.
9. Låt pajen svalna och anvjut den med lite yoghurt smaksatt med vaniljsocker.

Tips: Att tillsätta apelsinjuice gör pajen lite sötare istället för enbart limesaft...

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar