onsdag, januari 28, 2009

Kanelköttbullar i Calvadosgräddsås med rotselleri- & potatispure, rårörda lingon

Köttbullar är en riktig klassiker med historiska anor och var man än befinner sig i vårt avlånga land så finns det olika recept. Här kommer ett gjort på blandfärs för god saftighet i kombination med mustig kanel. Hemligheten, anser jag, ligger i att inte steka köttbullarna utan att köra de klara i ugn och att de sedan få långsamt bräsera i en välsmakande sås, för dagen smaksatt med Calvados! Såsen gifter sig väl med lite kanelton i köttbullarna och magen blir alldeles len av en puré med rotselleri. Självklart serveras allt med hemgjorda rårörda lingon! Jo just det, kom ihåg att löken mår bäst av att långsamt steka i lite smör...och tänk på att det lönar sig att investera i en god fond samt att en bra sås reder sig själv! Och när jag tänker efter så är denna rätt kanske inte att rekommendera för de minsta utan är en variant av vuxna köttbullar...
Tillagningstid ca 30 - 40min från start till mål.

Ingredienser 2 personer:

Kanelköttbullar:
400g Blandfärs
1st Ekologisk ägg
1st Gul lök finhackad och långsamt stekt gyllene i smör
1msk Flytande fond
1tsk Kanel, lite mindre om du är rädd för smaken...
Salt & vitpeppar från kvarn
Notera att jag inte har någon vätska i och orsaken är att jag vill ha lite fastare köttbullar med textur.

Calvadosgräddsås:
2dl Kalvfond (vad du än gör, tänk flytande...:)
2dl Vispgrädde (ja, 40% är bra!)
2msk Calvados

Rotselleri- & potatispuré:
4-5st Medelstora potatisar av mjölig sort
Rotselleri stor som 2st medelstora potatisar
1dl Varm mjölk
2-3msk Smör
Salt & vitpeppar från kvarn

Rårörda lingon:
225g Djupfrysta lingon
1dl Strösocker, gärna från Brasilien för det är mer finkornigt än vårt strösocker

Gör såhär:
1. Blanda varsamt lingonen med sockret och rör kontinuerligt medan du lagar all mat, sockret bör ha smält precis när det är dags att servera.
2. Blanda alla ingredienser till såsen och låt sakta reducera ner till 2/3-delar.
3. Sätt ugnen på 150g, blanda alla ingredienser til köttbullarna och forma rätt så stora köttbullar, själv gjorde jag 25 grammare.
4. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och placera ut köttbullarna, grädda av i ca 12-15min.
5. Under tiden skalar du rotakerna och kokar dem i ca 20 min tills de är klara.
6. När köttbullarna är klara lyfter du över dem i såsen och låter dem sakta bräsera ca 10-15min.
7. Och medan köttbullarna bräserar så vispar du sönder rotsakerna och blandar med den varma mjölken, smöret och kryddorna efter smak.
8. Lägg upp och njut en ny variant på en svensk klassiker.

Ps: Såsen kan man äta med sked...(om du använt en go fond...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar