torsdag, april 28, 2011

Solbackens Jordgubbswalloner med pärlsocker

Walloner tror jag är franspråkiga personer som bor i Belgium och ev. så uppfann de grundreceptet på dessa bullar. Själv har jag utgått från Riddarbageriets söta bakbok. En deg med mycket smör och ägg ger en fluffig bulle som passar att fyllas med vaniljkräm eller en god sylt. För dagen blev det vår sista jordgubbssylt av 2010 års egna jordgubbar. Förhållandevis enkla att baka men bullen ger en liten lyxkänsla till kaffet eller en kopp kvällsté.

Ingredienser till ca 22st stora Walloner eller ca 40st små:
350g Standardmjölk, 3%
1100g Vetemjöl
150g Strösocer
250g Smör
18g (1,5msk) Bakpulver
2st Ekologiska ägg
75g Jäst
15g (1msk) Salt

Fyllning och topping:
25g Smör, osaltat
ca 1,5-2dl Jordsgubbssylt
ca 1dl Pärlssocker
2msk Florsocker

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser i en degblandare, kör på låg till medelhastighet i ca 10min eller knåda dubbla tiden. Degen blir mycket elastisk till sin konsistens.
2. Ställ degen att kallna i kyl i ca 30min.
4. Vänd upp degen på bakbord och dela den i små eller stora bitar...och rundriv dem sedan till bullar.
5. Lägg bullarna i bakformar, lår dem jäsa i ca 60min under bakduk.
6. Gör ett hål, men inte hela vägen ner, i mitten på bullarna, spritsa en klick jordgubbssylt i hålet.
7. Pensla med smör och strö över pärlsocker.
8. Förvärm ugnen till ca 200g.
9. Baka av i ca 10-15min beroende på ugnskapacitet, mina bakades av på ca 13min.
10. Lyft över på galler och låt svalna under bakduk, strö över florsocker och provät!

1 kommentar:

  1. Hej Manfred!

    Åhh, så gott det ser ut, tänkt jag skulle baka dessa men inte kommit igång.. Blir sugen på att baka Walloner.. Ska prova baka på Torsdag när jag är ledig.. Tack för inspirationen!!! HA det gott!!//Milla

    SvaraRadera