tisdag, april 05, 2011

Grovt dinkelbröd med öl, honung & russin

Med lillgrabben i ena famnen och bakingredienserna i den andra ger jag mig på konststycket att få till ett frukostbröd. Vi var ute och vandrade och kom hem med en påse grovt dinkelmjöl av alla saker...Receptet hittade jag faktiskt på baksidan av paketet men jag bytte vanligt vetemjöl mot manitoba cream och vattnet mot öl. Dessutom ökade jag på honungen en aning och lade till lite russin. En mjukt fluffigt fruktigt frukostbröd blev resultatet. Ytterligare ett recept som man lärt grabben...:)

Ingredienser till 1 bröd a 1,5l form:
250g Dinkelmjöl, fullkorn
250gManitoba cream, dvs vårvete eller vetemjöl special
150g Yoghurt, naturell 3%
1,5dl Öl, mörkt
25g Jäst, färskt
2msk Olivolja
2tsk Salt
3tsk Honung
1dl Russin
4msk Flytande smör till att smörja formen med

Såhär kan man göra:
1. Värm ölen till ca 20g och lös upp jästen.
2. I en degblandare: häll i vätskan och tillsätt alla andra ingredienser. Kör på låg hastighet med degkroken i ca 5min tills degen släpper lätt från bunkens kanter men samtidigt är lite kladdig.
3. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 30min under bakduk.
4. Tag upp degen på lätt mjölat bakbord och vänd lätt degen till en limpa.
5. Smörj en 1,5l teflonform med smöret och lägg i brödet. Lät jäsa i ytterligare ca 30min under bakduk.
6. Förvärm ugnen till ca 200g i varmluft eller ca 220g i vanlig ugn.
6. Grädda av brödet näst längst ner i ugnen i ca 25-30min, knacka lätt under brödet, låter det ihåligt är det klart...låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar