lördag, april 30, 2011

Chilichokladkladdkaka


Lördag morgon kl: 07.00, kladdkakan färdigbakt!
Tittar ut över Mälaren och vid 06.00 tiden lyser den nästan med något Medelhavsblå ton och himlen och solen ser ut som värsta resekatalogen så man tror man är någon annanstans...Och med lillgrabben på ena armen och köksassistenten som trogen sparring partner fick vi till en chokladkaka till kvällens Valborgsdessert. För dagen smaksatt med chilichoklad, ger en spännande brytning på kakan och serverad med lite frukt och glass kommer det passa bra...

Ingredienser till en kaka:
100g Mörk Chilichoklad
100g Mörk choklad, 80%
4st Ekologiska ägg
2dl Strösocker
2,5dl Vetemjöl
1tsk Bakpulver
2msk Smör, osaltat + 1dl Veteströ

Såhär kan man göra:
1. Förvärm ugnen till 220g
2. Vispa ägg och socker fluffigt, vitt och pösigt...
3. Smält chokladen och smöret i ett vattenbad på spisen eller ännu enklare i en micro.
Vänd ner den smälta chokladen och smöret i äggsockersmeten.
4. Blanda mjölet med bakpulvret och strö ner det i smeten, blanda väl.
5. Smält lite smör till en 28cm springform med löstagbar kant och pensla kanterna, strö runt veteströet så det fastnar runt kanterna.
6. Använd en slickepott och vänd ner smeten i formen.
7. Baka av mitt i ugnen i exakt 13min så får du en krämig kladdkaka i mitten. (Dock så beror tiden på vilken effekt på ugn du har, märkte tyvärr att 13min var lite förlänge för min ugn...nästa gång ska jag känna med en provsticka efter 10min, då ska den vara torr i kanterna men smetig i mitten när du känner efter...)
8. Låt kladdkakan svalna av och ställ sedan in den i kylen gärna i minst 12h så stelnar den fint.
9. Pudra över lite florsocker, servera med lite grädde, glass och eller frukt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar