onsdag, april 13, 2011

Kanel- & kardemummasnäckor med dinkel och Krav vetemjöl


Lillgrabben har blivit värsta bagarn så han väckte oss vid 05.30 och ville absolut baka lite kanelbullar...så då är det bara att kliva upp och ställa upp! Så nu vid 08.30 mumsar vi lite nybakade kanelbullar med kardemumma och russin! Gott! Ett tips är att använda vanlig jäst, inte den för söta degar, den gör nämligen att brödet jäser snabbare och då blir det mindre smak på bullarna...


Ingredienser till ca 25st bullar a 60g/st
700g KRAV Vetemjöl, ca 12dl
300g Standardmjölk, 3%, ca 3dl
120g Strösocker
100g Smör, osaltat
2st Ekologiska ägg
1,5tsk Kardemumma, malen
40g Jäst, färsk


Till fyllningen:
100g Smör, osaltat
2-3msk Kanel, malen
2-3msk Strösocker
1dl Russin

Till toppingen:
1st Ekologiskt ägg att pensla bullarna med
1/2dl Pärlsocker

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser i en bunke, kör degen i en degblandare på
låg växel i ca 10min eller knåda degen i ca 15min.
2. Låt degen vila i ca 45min övertäckt med bakduk.
3. Kavla ut degen till en rektangel, bred på smöret och strö över kanel, socker och russin.
4. Rulla ihop degen likt en rulltårta.
5. Skär bitar a ca 60g st och lägg dem med rullytan ned i en form.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
7. Ställ alla formar på en plåt och låt jäsa övertäckt med bakduk i ca 60min.
8. Baka av i 220g ugn i ca 8-12min beroende på ugn.

Nedan samma deg fast degen vridet som rosetter och toppat med råsocker:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar