torsdag, april 07, 2011

Solbackens lantbröd med solrosfrön

Det visade sig vara en bra aktivitet att baka lite bröd när man är pappaledig, grabben på ena armen och mjölpåsen i den andra. Maskinen sköter själva knådningen...det här blir ett luftigt bröd som blir ett bra frukostbröd. Receptet hittade jag även denna gång på baksidan av förpackningen men drog bort och lade till lite eget...Värt att prova! Vi ska ta en skiva med Västerbottenost och apelsinmarmelad precis just nu!

Ingredienser till 2st limpor a 1,5l:
Fördeg:
100g Fint Rågmjöl
150g Manitoba Cream, (vetemjöl)
10g Jäst
250g Vatten, (2,5dl)

Bortgörning:
600g Manitoba Cream, (vetemjöl)
15g Jäst
250g Vatten, (2,5dl)
50g Olivolja (0,5dl)
20g Havssalt
1dl Solrosfrön
4msk Olivolja till att smörja bakformarna med, (bakform a 1,5l x2st)

Såhär kan man göra:
1. Fördegen: Mät upp rågmjölet och vetemjölet i en bunke, värm vattnet till 35g och lös upp jästen i det.
Slå jästvattnet över mjölet och kör i maskin med degkroken på lägsta hastighet i ca 10min eller använd armmusklerna. Låt degen jästa täckt med fuktig bakduk i ca 2h.
2. Bortgörningen: Mät upp vetemjölet och häll i samma bunke som fördegen. Lös upp jästen i vattnet lika som ovan, häll det i samma bunke och blanda åter i ca 5 min på lägsta hastighet, häll därefter i olivolja och blanda 5min till och slutligen saltet och blanda ytterligare 5min. Degen ska bli riktigt elastiskt. Låt degen jäsa under fuktig bakduk i ca 30min, tag sedan upp degen och vänd runt den, låt därefter jäsa ytterligare i 30min.
3. Smörj 2 bakformar med olivolja, tag upp degen ur bunken och forma två stycken limpor, vänd runt dem i solrosfrön, lägg i bakformarna. Låt jäsa i ca 1h under fuktig bakduk.
4. Förvärm ugnen till ca 220g och sänk värmen till 200g när du sätter in bröden. Baka av i ca 45min till bröden är 98g i kärntemp. Låt svalna på galler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar