lördag, juni 19, 2010

Hemlagad grovkornig stark senap



Grattis Viktoria och Daniel...det var ett fint bröllop. Naturligtvis tittade jag på er från första parkett men samtidigt lyckades jag röra ihop en hemlagad grovkornig senap. Det behöver man inte bara göra till jul...Det passar perfekt till midsommarens senapssill eller lite stuvad blomkål som jag tänkte göra till veckan.
Det kommer ett recept på en mild variant lite senare...
Himla fint tal Daniel fick till! Imponerande....:)

Ingredienser till ca 2dl:
0,5dl Gula senapsfrön
2msk Svarta senapsfrön
1,25dl Vatten
4msk Honung, flytande
0,5dl Strösocker
3/4tsk Salt
2msk Vittvinsvinäger
2msk Rapsolja

Såhär kan man göra:
1. Koka upp senapsfröna och vattnet.
2. Häll upp i en smal mixerskål, tillsätt sockret, mixa sönder de gula korna med en bra stavmixer, det tar ca 3-5min. De svarta kornen kommer vara lätt krossade. (Alternativt använder du en mortel...och reserverar ca 30min till att stärka dina armmuskler...).
3. TIllsätt alla de övriga ingredienserna...
4. Låt senapen stå och dra i minst två dygn..är den då för stark, tillsätt mera honung, vill du ha den mera syrlig, tillsätt mera vittvinsvinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar