söndag, januari 09, 2011

Getostpannacotta med honung och rompäronkompott

Här kommer ett recept till från nyårsmenyn, kanske den rätt jag tyckte var roligast och mest nyskapande själv. En klassisk pannacotta men nu inte som en söt variant utan med getost. Det blev en perfekt ganska len version på getost som bröts bra till lite honungs och rompäronkompott. Till så serverades ett litet krispigt tunnbröd med rosmarin. Serverades i snapsglass, det blev en lagom mängd för att orka med desserten lite senare...

Ingredienser till 10 personer:
200g Getost, kantskuren
6dl Grädde
5st Gelantinblad + 1dl vatten
Salt från kvarn
4st Päron
1/2dl Flytande honung
1/2dl Socker
3msk Rom

Såhär kan man göra:
1. Lägg gelantinbladen i blöt i vattnet.
2. Kantskär getosten och smula ner den i mindre bitar i en kastrull.
3. Koka upp osten med grädden.
4. Häll av vattnet från gelantinbladen och smält ner bladen i en kastrull.
5. Häll den smälta gelantinet i grädblandningen.
6. Häll upp panacottan i snapsglas, ställ kallt i kyl.
7. Skala päronen och skär dem i mindre bitar, i en tjockbottnad kastrull kokar du upp honung och socker,   tillsätt sedan päronen, koka till en simmig konsistens ca 15min. Drag plattan av spisen och tillsätt rommen. Ställ kallt att svalna.
8. Vid servering, toppa pannacottan med lite päronkompott, garnera med ett citronmelissblad och servera med ett rosmarintunnbröd eller liknande.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag googlade på panna cota med chévre, och hittade hit. Ditt recept låter spännande; själv tänker jag mig små munsbitar av chévre-panna cotta på smulad kavring med rökt lax och forellrom. Önskar dig ett gott nytt år!

    SvaraRadera