onsdag, januari 19, 2011

Pizza med brieost och parma bakad på granitsten

I helgen testade jag en granitsten avsedd för en vanlig ugn, som jag fått i julklapp :) Det blev en stenugnsbakad pizza med ett jättebra resultat. Pizzadegen blev härligt knaprig i botten och kantrer som blev sega och fluffade upp! Ska bli spännande att prova att baka lite surdegsbröd framöver, 1 april blir jag pappaledig så jag tänkte hänga på den "sura" trenden då. Hoppas bara lillgrabben också vill leka bagare...
Kvällens pizza toppades med krämig och nötig brieost, parmaskinka, oliver och fikonbalsamicosirap.
Vilken fredagkväll....så gillar du pizza, precis som jag, investera i en granitsten så slipper du vänta 10min eller en kvart hos den lokala pizzabagaren, dessutom slipper du plastchampinjonerna och den pressade skinkan...

Ingredienser till 4 portioner, 26cm pizzor:
25g Jäst, färsk
2,5dl Kallt vatten
ca 6,5-7dl Vetemjöl special
0,5dl Olivolja
1tsk Salt
Tomatsås:
4msk Olivolja
1st Gul lök, finhackad
1st Vitlök, mortlad
1msk Timjan, mortlad
1msk Harissa
3dl Passerade tomater
0,5dl Rödvin
3msk Balsamicovinäger
1tsk Strösocker
Några nypor flingsalt
3msk Hackad persilja
Toppings:
Parmaskinka
Brieost
Oliver
Rödlök
Bladpersilja och eller basilika
Fikonbalsamicosirap

Såhär kan man göra:
1. Börja med degen: Smula ner jästen i en bunke, tillsätt lite av vattnet och rör ut jästen, häll sedan i resten. Arbeta in mjölet, och tillsätt sedan saltet och olivoljan. Nu ska du arbeta degen intensivt ca 10min med händerna tills den blir riktigt elastisk och blank. Vad du vill åstakomma är långa och sega glutenträdar som gör degen fluffig och seg.
2. Tomatsåsen: Fräs löken, vitlöken och kryddorna i olivoljan. Tillsätt rödvinet och balsamicovinägern, reducer ner 1/4-del, tillsätt sedan tomaterna och reducera ytterligare 1/4-del till en simmig tomatsås. Smaka av med Harissa, socker, flingsalt och vänd slutligen ner lite fräsch bladpersilja.
3. Placera granitstenen på ett galler i nedre delen av ugnen, värm upp ugnen till 250g med stenen i från start.
4. Baka ut degen på ett mjölat bord, placera degen på en mjölad pizzaspade, (följde med min sten), toppa med tomatsåsen och din egen topping. Sjut in pizzan i ugnen på stenen och sänk värmen till 220g.
5. Grädda av pizzan i ca 10min eller tills den blir frasig i botten och får en fin färg.
6. Garnera med lite bladpersilja eller basilika och rippla över lite fikonbalsamicovinäger.
7. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar