tisdag, maj 03, 2011

Solbackens Ciabatta bakade på Surdegsdurum


Fått frågan varför jag använder ekologiskt KRAV märkt mjöl ibland...ett enkelt svar är naturligtvis för att det känns bättre...men ett annat är att när man mal mjölet så maler man närmare skalet så att mer proteiner och mer smak följer med in i mjölet (bäst att säga att det var mjölnarens ord...) men jag kan intyga att visst smakar det mer och brödet får en större egen jästkraft upplever jag.

Den här morgonen blev det Ciabattas till frukost, passar fint med lite brieost...Kan dagen börja så mycket bättre...

Ingredienser till 4st Ciabatta:
4dl Vatten
3dl Solbackens vetesurdegsgrund
6,5dl Ekologiskt KRAV märkt vetemjöl
4dl Durum vetemjöl
1msk Brödsirap
3msk Olivolja
1msk Salt

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser förutom saltet i en degblandare. Kör på låg hastighet i 2min och på medelhastighet i 6min. Dubbla tiden om du knådar för hand.
2. Tillsätt saltet och blanda runt i ytterligare en minut.
3. Täck degen med en bakhandduk och låt jäsa i 2tim.
4. Kavla ut degen till 3cm tjockleck med en lätt hand på kaveln, skär i ca 10x10cm bitar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och täck sedan med fuktig bakhandduk.
5. Låt jäsa i kylen över natten, minst 8h.
6. Och troligen på morgonen dag 2...så förvärmer du ugnen till 250g, slänger in ca 0,5dl vatten eller några isbitar så att ånga bildas, och ställer in plåten med Ciabattan. Baka av i ca 15min mitt i ugnen beroende på din ugnskapacitet...Brödet är klart när det är 96grader samt har en fin gyllene skorpa.  Men enklast så knackar du lätt i botten på brödet för att lyssna om det är klart...
7. Låt svalna på galler, för extra hård skorpa utan bakduk, föredrar du lite mjukare skorpa med bakduk...

Bilden nedan: Konsistensen är ganska mjuk, inte så seg, men om man använder vetemjöl special så blir det segare om man vill ha det...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar