torsdag, maj 05, 2011

Surdegsdurumlimpor med lite råg

Ville prova kombinationen med lite rågsikt och durum...resultatet blev ett gott och mycket segt bröd men kanske inte så luftigt, även om det jäste upp bra som syns på bilden ovan. Måste nog förfina vikningen av brödet och inte arbeta det för mycket tror jag.
Blev ett bra recept till ett bröd som man kan ha till en buffé tex men jag ska nog jobba vidare lite på fluffigheten...

Ingredienser till 2st limpor:
Startdeg dag 1:
200g Solbackens vetesurdesgrund
200g Vatten
150g Manitoba mjöl
50 Rågsikt

Slutdeg dag 2:
Dag 1 degen plus
450g vatten
500 Manitoba
250g Durumvetemjöl
25g Sirap
12g Salt
+4msk Olivolja till smörjning av bunke

Såhär kan man göra:
1. Blanda ihop ingredienserna till deg 1, för hand eller på låg hastighet i en degblandare.
2. Låt vila över natten eller minst 8h i rumstemperatur ca 20g.
3. Tillsätt alla ingredienser förutom saltet till deg 2 i bunken med deg 1. Blanda i ca 10min på låg hastighet, blanda i saltet och blanda ytterligare i ca 2min tills degen är elastiskt. Smörj en ny bunke med olivolja och häll över degen i den, täck med bakduk.
4. Låt jästa i ca 6h i rumstemperatur.
5. Häll ut på lätt mjölat bakbord och vik degen till 2st limpor, lägg över på bakplåt med bakplåtspapper, lät jäsa i ca 2h.
6. Förvärm ugnen till 250g, baka av bröden i ca 30min tills en gyllene färg och bröden är 96g i kärnan.
7. Låt svalna på galler.


1 kommentar: