söndag, september 12, 2010

Älgfärsbiffar med lingonsås och gröna bönor

Många brukar tycka det är svårt att laga till vilt och dessutom tar det sådan tid, hör jag ofta. Men med lite älgfärs i frysen kan du snabbt blanda ihop vanliga "pannbiffar" och servera med te.x. en god sås med syrliga lingon. Det går jättebra att byta ut den klassiska potatisen mot lite bönor eller kanske både och om man är hungrig! Det bästa tipset med detta recept är att steka klart biffarna i ugnen, jag tycker ofta de blir för torra i pannan.

Ingredienser till 4 personer:
Biffar:
400g Älgfärs
1st Ägg, ekologiskt
1,5dl Vispgrädde
2tsk Viltkrydda
2tsk Viltfond, koncentrerad
Salt & vitpeppar från kvarn
4msk Smör, osaltat

Lingonsås:
1dl Lingonjuice
1,5dl Mörk viltfond, från flytande koncentrat
1,5dl Grädde
1dl Lingon
2msk Maizena + 2msk Vatten
Salt & vitpeppar från kvarn

Gott till:
200g Gröna bönor
2msk Smör, osaltat
Salt från kvarn
Färskpotatis

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser till älgfärsbiffarna i en stor bunke.
2. Smält smöret i en stekpanna, forma biffar av älgfärssmeten, ge biffarna en fin yta. Lägg sedan över biffarna i en långpanna och stek den klara i ugnen på ca 150g i ca 10-15min.
3. Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull, låt koka upp och sjud såsen ca 15min under sakta omrörning. Smaka av med salt och vitpeppar.
4. Koka upp ca 1l vatten i tex en vattenkokare, häll över de gröna bönorna, som du lagt i en kastrull. Låt bönorna mjukgöras i ca 6-8min, häll sedan av vattnet och klicka över lite smör och krydda med lite salt.
5. Nu är det bara att lägga upp, vill du göra det lite matigare så serverar du lite potatis till.

3 kommentarer:

  1. Efter provlagande är jag övertygad om att receptet är fel ifråga om mängd viltfond - 1,5 dl är en väldigt stor mängd. Jag tror att det borde stå 1,5 msk.

    SvaraRadera
  2. 1,5 msk utblandad med vatten blir väl 1,5 dl.????
    Jägarhustru. sedan 55 år...Annan anonym.

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Ursäkta min otydlighet men vad jag menar är 1,5dl färdig viltfond. Har du inte kokt en egen så menar jag att man blandar till det från flytande koncentrat. Dvs du använder inte 1,5dl koncentrat...då smakar det inte så bra...utan ca 1-2msk koncentrerad viltfond + vatten till totalt ca 1,5dl vätska. Får bli tydligare i framtida recept...Hälsningar Manfred

    SvaraRadera