söndag, oktober 23, 2011

Äppelpizza med mandelmassa och kanel

Det här "äppelpizzan" är bara så god så att man måste baka den. Receptet är gammalt och hämtat från fruktfrämjandet och sedan från mamma. Nu kan jag också baka det...Och det kommer jag göra många gånger om...:)

Ingredienser till ett stort äppelbröd eller två stycken små:
25g Jäst
75g Smör
2,5dl Mjölk
2st Äggulor från Ekologiska ägg
1/2krm Salt
0,5dl Strösocker
8-9dl Vetemjöl, (beror på ditt mjöl men en fin vetedeg ska det bli...)
Fyllning:
6st Äpplen, skalade och urkärnade
150-200g Mandelmassa
2msk Strösocker
1,5tsk Kanel, malen
2msk Smör

Såhär kan man göra:
1. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, låt bli 37g.
2. Smula ner jästen i en bunke, blanda ut med lite av degvätskan, tillsätt sedan all vätska.
3. Tillsätt äggulor, salt, socker och mjölet, arbeta till en smidig deg.
4. Låt degen jäsa med bakduk i ca 40min.
5. Sätt ugnen på 200g.
6. Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta den väl. Dela degen ev. i två delar och kavla ut till runda pizzor, (kakor). Lägg ut på bakplåt med bakplåtspapper.
7. Skala och skiva äpplena tunt. Riv ut mandelmassan över pizzorna, lägg på äppelskivorna och strö över kanel och socker, klicka över smöret.
8. Låt kakorna jäsa i ca 10min.
9. Grädda av äppelpizzorna i ca 20min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar