torsdag, augusti 11, 2011

Croissant med hemlagad hallonsylt

Om du varit på semester och kylen gapar tom hemma när det är dags för frukost är ett bra tips att ha lite färdiga croissanter i frysen. Normalt brukar jag förespråka att man kan göra allt själv men croissanter är ett undantag...Det är lite hotellfrukost över att äta det tycker jag! Det är också dags att plocka hallon från buskarna nu så passa på och koka lite egen hallonsylt. Har du inte egna på tomten finns de ofta på kallhyggen i skogen, där hittade vi våra...

Ingredienser till en sats:
1kg Hallon, rensade och fina
ca 8dl Syltsocker med pektin
ev saften av en lime eller citron, ger en fräsck smak
Ev. lite atamon, följ ansvisningarna på flaskan

Så här kan man göra:
1. Rensa bären och lägg de i en stor kastrull.
2. Blanda ev i skivor av lime eller citron som du efter kokningen tar bort.
3. Häll på sockret.
4. Låt allt stå och vätska av sig i ca 15-30min så att du får lite vätska i botten av kastrullen.
5. Sjud sylten i ca 30min tills den får en konsistens så att vätskan i sylten stannar kvar på baksidan av en sked.
6. Häll upp väl rengjorda burkar, gärna kokade, och förslut. Ställ burkarna upp och ner så blir det ett litet vaccum. Låt svalna och ställ in i kyl.
7. Och vill du baka av croissanter så görs det vanligen i ca 225g ugnsvärme i ca 10-12min tills de blir gyllene.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar