tisdag, september 20, 2011

Solbackens tébaguetter med russin & fänkål

Experimenten med baguetter fortsätter och denna gång utan surdeg men kalljästa över natten. Det blir mjuka och söta baguetter med russin som passar perfekt en tidig höstmorgon med en bit brie och hemkokt apelsinmarmelad. Jag gräddade av på 250g och riktigt hårt för att få till en brytning mellan den söta degen och den välgräddade med mjuka skorpan.

Ingredienser till 4st bröd:
5dl Standardmjölk, 3%
4msk Brödsirap
1dl Russin
15g Jäst
2dl Rågsikt
ca 10dl Vetemjöl special
50g Smör, smält
1tsk Fänkål
20g Salt

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser i en degblandare, kör på medelhastighet i ca 10min till en elastiskt deg. Ev. kan du behöva tillsätt 0,5-1dl mer mjöl beroende på mjölkvalité.
2. Tillsätt saltet och kör i ytterligare ca 5min.
3. Dela degen i 4st delar, rulla ut till baguetter och lägg på en inoljad baguetteplåt och eller veka platplåtspapper mellan baguetterna så de håller formen.
4. Täck med bakduk och låt stå över natten i kylen och eller ca 8h jästid.
5. tag ut baguetterna ur kylen ca 30min före avgräddning.
6. Baka av på 250g i ca 10-12min och eller tills du har fått en fin gyllene skorpa på bröden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar