tisdag, mars 22, 2011

Plommon- & citrontarte med kanel, kardemumma och citrusvaniljglass

Tänkte börja med att tacka Trafikverket för att jag fått förmånen att tillbringa 1h och 40min frysandes på på en kall perrong idag! Hur kan man vid flertalet utrop meddela att tåget är försenat för att sedan bli inställt? Att jag dessutom stod kvar är en fråga jag ställer mig själv...men tack till SJ som ville bjuda på kaffe, synd bara att kön in till fiket var 20m lång och det var så mycket folk i lokalen att det var omöjligt att ta sig in! Men tanken var god :)
Men som en belöning när jag väl kom fram till Göteborg unnade jag mig en kväll i hotellrestaurangen på Elite Park Aveny. Dock var prisnivån lite milt sagt hög men det löste jag på det fantastiska sättet genom att beställa in två förätter: rekommenderas varmt när man bara är lite småhungrig. Blinier med löjrom, smetana, pepparot och rödlök till att börja med som sedan följdes av en fantastisk god hummersoppa med en skaldjursravioli, trevlig personal dessutom...En trevlig avslutning på kvällen som man kanske inte skulle upplevt om tåget var i tid...så inget ont som inte har något gott med sig, eller som jag läste i en tidning om världsomseglingar: gränsen mellan ett jäkla elände och ett äventyr sitter i sin egen mentala inställning...nåväl här kommer ett recept som jag hittat i tidningen buffe men ändrat om lite till min version genom att tillsätta citronsaft till marmeladen istället för vatten samt fuskat till en liten god glass som tillbehör...hoppas det smakar!

Ingredienser till ca 8-10 bitar:
200g Osaltat smör
400gVetemjöl, ca 7dl
200g Socker, ca 2,5dl
2st Ekologiska ägg
400g Plommonmarmelad eller den man gillar mest...
1st Citron, saften och skalet av eller ca 0,5dl vatten
Glass:
5dl Vaniljglass
1tsk Kanel
0,5tsk Kardemumma
2tsk Citronsaft
Citronmeliss
Florsocker till garnering

Såhär kan man göra:
1. I en matbredare: Blanda först mjöl och socker, tillsätt sedan smöret skuret i bitar. Mixa väl så degen blir smulig, tillsätt sedan äggen så mixas degen ihop till en slät massa.
2. På ett mjölat bakbord, kavla ut 2/3-delar av degen till att kunna täcka en form med löstagbar kant/botten, ca 28-30cm i diameter. Täck botten med degen, skär kanterna raka.
3. Kavla ut den resterande degbiten och skär 1cm breda remsor till locket med hjälp av en sporre.
4. Blanda marmeladen med citronsaften och finrivet citronskal, bred ut i pajskalet.
5. Täck pajen med remsorna i ett fint rutmönster.
6. Grädda av pajen i ca 30-35min i 175g i mitten av ugnen eller tills degen har fått en lätt gyllene färg.
7. Blanda alla ingredienser till glassen i en matberedare eller rör glassen mjuk med tex en slickepott, smaka dig fram så du får till glassen som du tycker är gott.
8. Servera pajen med glassen och pudra över lite florsocker och garnera med lite citronmeliss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar