lördag, juli 16, 2011

Köttbullar med kryddpeppar och nejlika

Ibland går en månad snabbt och bloggandet har legat nere lite. Men det blir så med ett hus som renoveras och en liten grabb som vill och får all uppmärksamhet...Men idag så delar jag med mig av ett recept på klassiska köttbullar. Det finns säkert 1000-tals recept men det här är ett av mina som jag tycker ger en liten "gammaldags" husmanskostsmak på det hela. Dessutom tycker jag inte man ska blanda ströbröd i färsen, bind ihop med lite potatismjöl istället. Det ger en "renare" köttbulle...Servera självklart med lite rårörda lingon till och kokt färskpotatis. Vill du ha lite sås till, koka in lite grädde med köttbullarna och smaka av med lite kalvfond, salt och peppar. Jag gräddar alltid av dem i ugnen och steker i panna för färgsättning vid serveringen, det ger en saftigare köttbulle tycker jag.

Ingredienser till 46st köttbullar:
1000g Blandfärs 70/30
1,5dl Vispgrädde
0,5dl Öl, mörkt
0,5dl Potatismjöl
2msk Kalvfond, koncentrerad
1tsk Salt
2krm Vitpeppar, malda
2krm  Kryddpeppar, malda
2krm Nejlika, malda

Såhär kan man göra:
1. Blanda alla ingredienser i en bunke eller blandare. Ställ smeten kallt i ca 15-30min innan du börjar forma köttbullar, det går enklare desto kallare smeten är.
2. Lägg köttbullarna på en plåt med bakplåtspapper, grädda av i ugn ca 150g i ca 12-15min tills köttbullarna är genomstekta.
3. Låt köttbullarna svalna innan de förvarar dem i kyl/frys eller stek dem gyllene i stekpanna vid serveringen. Självklart passar lite nykokt färskpotatis och rårörda lingon bra till...

1 kommentar: